Ciekawe

System zarządzania jakoscią w organizacji

70Views

Może nie od początku prowadzenia swojej działalności. Z czasem jednak wielu przedsiębiorców orientuje się, że ich firmie przydać się może certyfikat ISO 9001. Międzynarodowa norma, która jest w stanie sprawić, że zyskuje się uznanie w oczach klientów na całym świecie. To jednak nie wszystkie informacje, które trzeba wiedzieć na ten temat.

Quality management systems – Requirements

Czyli Systemy zarządzania jakością – Wymagania. Aż dziw, że taka norma została tak poważnie potraktowana przez tak dużą ilość przedsiębiorstw, zabiegających o audyt ISO 9001. Ewolucja ten międzynarodowej normy odbywa się tak naprawdę już od 1979 roku. Chociaż wtedy nie nosiła ona takiej nazwy. W tymże roku ogłoszona została norma BS 5750, jaka została opublikowana przez British Standards Institution. Dziewięć lat wystarczyło na to, aby w 1987 została ogłoszona norma ISO 9000. To jednak nie wszystko. Kolejne zmiany przyniósł 1994, kiedy to w obowiązujących normach zostały ogłoszone pewne poprawki. Rok 2000 to kolejne udoskonalenia i moment, kiedy po raz pierwszy miało się do czynienia z ISO 9001. Ilość jednostek, jakie ubiegały się o audyt ISO 9001 i przyznanie pozytywnej certyfikacji był zaskakujący. Ta liczba statystycznie się nie zmniejsza. Wiele firm dostrzega dla siebie doskonałą okazję do rozwijania swoich możliwości.

Osiem zasad jakości

Do ISO 9001 należy podejść w sposób poważny. Tak aby być pewnym tego, że będzie można podołać ośmiu, głównym zasadom jakości, jakie odnoszą się do następujących sektorów:

  • zorientowanie na klienta – firma ma szansę na przetrwanie tylko i wyłącznie od tego, jak będzie traktowana przez klientów;
  • przywództwo – osoby na kierowniczych stanowiskach muszą wskazywać właściwie kierunki rozwoju;
  • zaangażowanie ludzi – to pracownicy są najcenniejszym źródłem dla każdej organizacji;
  • podejście procesowe – to dlatego zostają zaplanowane starannie poszczególne procesy, aby móc wykonywać wszystkie obowiązki;
  • systemowe podejście do zarządzania – w szczególności, jeżeli chodzi o procesy wzajemnie ze sobą powiązane;
  • ciągłe doskonalenie – procesów, które pozwalają na większą wydajność;
  • rzeczowe podejście do podejmowania decyzji – dokładna analiza zanim jakakolwiek decyzja zostanie podjęta, oparta także na logicznym  i intuicyjnym myśleniu;
  • wzajemne korzyści w stosunkach z dostawcami – dobra współpraca z dostawcami, która niesie ze sobą ogrom korzyści dla każdej z zaangażowanych stron.